3

Geen recensie van Twee vrouwen van Harry Mulisch

Het is voorjaar 2000: het jaar dat ik eindexamen deed (is het al zo lang geleden?). Mijn leeslijst had ik zo gevuld, ik weet alleen niet meer welke boeken er allemaal op stonden. In ieder geval Het Dolhuis van Boudewijn Büch en Twee vrouwen van Harry Mulisch. Ik weet nog dat ik vooral van Twee vrouwen onder de indruk was, tijd om het te herlezen.

De gescheiden Laura wordt halsoverkop verliefd op de jongere Sylvia. Diezelfde dag nog besluiten de twee vrouwen bij elkaar in te trekken, vrij conversationeel anno 1975. In eerste instantie houden Laura en Sylvia hun relatie geheim, zo vertellen ze bijvoorbeeld de ouders van Sylvia dat Laura de moeder is van een verzonnen vriendje. Ondanks het leeftijdsverschil hebben ze een goede relatie, in het begin althans. Al snel blijkt Sylvia een zwijgzaam type te zien dat maar bar weinig over haarzelf vertelt of loslaat. Op een dag breekt hun relatie met bizarre wendingen tot gevolg.

Het is niet alleen het verhaal dat vol zit met emotie, onverwachte wendingen en bizarre situaties en waardoor er eigenlijk niet veel meer over te vertellen valt zonder spoilers te geven. Het is de setting, het zijn de personages die Mulisch uitstekend heeft uitgewerkt. De ogenschijnlijke terughoudende Sylvia, de mannelijke en nuchtere Laura en hun relatie die vol is van behoeften, wensen, verwachtingen en onuitgesproken meningen.

Twee vrouwen

Het verhaal blikt terug op deze periode, Laura vertelt het wanneer ze op weg is naar Nice waar ze haar moeder naar het sterfbed gaat brengen. Doordat ze alleen op reis is en haar gemoedstoestand instabiel is, weet je dat de relatie op een tragische manier is geëindigd. Maar de vraag is op welke manier. Door dit vraagteken weet Mulisch de lezer aan het verhaal te binden. De relatie tussen Laura en Sylvia is intens geweest: kort maar krachtig. De gescheiden Laura leefde een wat teruggetrokken leven en had haar zaken als conservator in een museum prima op orde. Sylvia komt haar leven al wervelend binnen en brengt de nodige drama met zich mee. Het zorgt ervoor dat Laura haar stabiliteit verliest, ze verliest haarzelf in de relatie met Sylvia. Haar eerste relatie met een vrouw.

Mulisch verwijst in zijn boek naar mythologie, en helaas weet ik daar te weinig van af om daar dieper op in te gaan. Onder andere hierdoor vond ik het lastig om een recensie te schrijven, maar ik wilde er wel íets over schrijven. Ik noem het dan ook maar geen recensie.

Twee vrouwen een intens verhaal over twee vrouwen die zich in een neerwaartse spiraal van emoties lijken te begeven.

Lees vooral de recensies bij De leesclub van Alles
Het boek is te koop bij de lokale boekhandel of Bazarow (geen affiliatelink)

3 thoughts on “Geen recensie van Twee vrouwen van Harry Mulisch

1. Ook ik weet weinig van mythologie. Daarom kocht ik al weer een poos geleden (2006) een mooi boek daarover van Imme Dros – Griekse mythen. Het zijn hervertellingen en ze gaan over figuren waarover we allemaal wel eens gehoord hebben en die we eigenlijk zouden moeten kennen. Het is fraai geïllustreerd met prenten van Harrie Geelen, heeft een namenregister, kaarten en een afstammingsreeks van de Griekse goden. Ik moet bekennen dat ik het niet helemaal gelezen heb. Ik lees af en toe het verhaal dat hoort bij een naam die in een boek voorbij komt. Ik denk dat ik het wel aan kan raden als een naslagwerk bij je studie. Zowel in de kunstgeschiedenis als bij de literatuur komen deze mythen geregeld ter sprake.

2. Bedankt voor de tip Jannie, ik heb De Griekse mythen van Pfeijffer in de kast staan. Ik moet die toch echt eens lezen, ik vind het namelijk net als jij erg interessant.
    Is het boek van Imme Dros dus gemakkelijk beschreven? Ik ken wel een aantal kinderboeken van haar, maar meer ook niet.