1

Vreemdeling van Riikka Pulkkinen

Over de debuutroman De grens van Riikka Pulkkinen schreef ik al eerder een enthousiaste bespreking. Ik genoot enorm van het verhaal waarin grenzen overschreden (gaan) worden. Van de bibliotheek leende ik daarom ook haar andere roman: Vreemdeling.

De vreemdeling Riikka Pulkkinen

In Vreemdeling vlucht dominee Maria uit haar dorpje in Finland. In eerste instantie stapt ze impulsief op de boot naar Stockholm om vervolgens, alleen met de spullen die ze op zak heeft, op het vliegtuig naar New York te stappen. De reden van deze impulsieve daad, de reden waarom ze haar man en vader zonder te informeren achterlaat, blijft in eerste instantie giswerk.

Maria gunt de lezer echter een blik in haar gedachten waardoor het duidelijk wordt wie Maria is en hoe ze op het is gekomen waar ze nu is. Maria blijkt een dominee die een band met een meisje Yasmina heeft opgebouwd. Ze leert het lieve meisje wat Fins (ze is onlangs geïmmigreerd) en vertelt over het geloof, het leven en het reilen en zeilen in de kerk. Het blijkt op een ontzettend nare manier afgelopen te zijn. Hoe, wat en waar blijft onduidelijk. Het dagboek van het meisje koestert Maria; af en toe leest ze een pagina en overpeinst de situatie en blijft maar piekeren wat en hoe ze het anders had kunnen aanpakken. Ze voelt zich schuldig, is verdrietig en twijfelt over haar werk als dominee en haar rol als echtgenote en dochter. Daarnaast twijfelt ze aan haar geloof. Haar gedachten gaan alle kanten op; ze weerspiegelen haar huidige situatie.

Vreemdeling in verschillende vormen

Eenmaal aangekomen in New York huurt ze een kamer in het appartement van een Afrikaanse danseres Mèlanie. Overdag struint ze door de straten van New York, de stad waar haar moeder vandaan kwam en waarvan ze helaas op jonge leeftijd afscheid heeft moeten nemen. Haar verblijf in New York lijkt haar leven te resetten. Ze danst euforisch waarbij ze volledig opgaat in muziek en bezoekt een onbekende man waarbij ze zich verdooft met seksuele uitspattingen. In New York zuigt ze alles op wat andere mensen voelen en denken. Ze analyseert het en weerlegt alle overtuigingen, alle meningen op zichzelf. Ze helpen haar bij de zoektocht naar haar eigen ik.

Het lijk het gevoel te zijn waarmee ze als 14-jarige ook te maken heeft gehad. In die periode van haar leven offerde ze zichzelf op (net als Jezus) door niet te eten. Destijds was ze vervreemd van haar lichaam hoewel ze het zelf als een soort bezieling vond voelen. In New York is ze ook vervreemd van zichzelf, naast het feit dat ze zelf een vreemdeling is in deze grote stad.

‘Het is goed voor de mens om een klein beetje een vreemde voor zichzelf te blijven, het vreemdelingschap met zich mee te dragen. Niemand kan ooit ten volle begrijpen waar het in het leven om draait, en daardoor is het vreemdelingschap de meest fundamentele bestaansvorm van de mens.

Chaotisch

Het verhaal is chaotisch en op momenten is de verhaallijn haarscherp. Net als bij Roxy van Esther Gerritsen trekt het verhaal de lezer aan en stoot het weer af. Vooral de warrige uitspattingen in New York kon ik niet helemaal bijbenen. De danspartijen waarbij Maria’s gedachten zijn zo chaotisch en ongestructureerd waardoor ik geen grip kon krijgen op deze hoofdstukken. Het past echter goed bij de situatie van Maria en wellicht heeft Pulkkinen daarom voor deze ‘alle kanten op springende’- verhaallijn gekozen.

Net als in haar vroege jeugd is Maria op zoek naar duidelijkheid, een richting in haar leven. En net als in haar vroege jeugd vindt ze dat door zich extreem te gedragen. Wellicht is dat ook de juiste manier om de richting in het leven te vinden wanneer je stuurloos en dolende bent. Gelukkig heeft Riikka Pulkkinen een prachtig einde aan de impulsieve reis van Maria gebracht waardoor het plotsklaps allemaal duidelijk wordt.

Vreemdeling is een intrigerende roman waarbij je als lezer hard aan het werk wordt gezet. Bij vlagen was ik het spoor even bijster, maar gelukkig weet Pulkkinen de lezer weer op het juiste pad te brengen.

1 thought on “Vreemdeling van Riikka Pulkkinen