Romans en literatuur

Lean on Pete van Willy Vlautin

Willy Vlautin. Waarom had ik niet eerder van hem gehoord? Ik las dit jaar Laat me niet vallen en Noordwaarts. Van beide boeken was ik erg onder de indruk, vooral door harde maar innemende beschrijvingen van het uitzichtloze leven van jonge personages.Ook in Lean on Pete gaat het over zo’n leven.

Boekrecensie - Lean on Pete van Willy Vlautin

Dit keer betreft het de 15-jarige Charly Thompson. Het enige wat hij zoekt in het leven is een huis om te wonen, eten op tafel en iemand die om hem geeft. Het enige wat hij heeft is een vader die er niet voor hem is. Omdat hij geld nodig heeft om te eten, belandt Charley op een gegeven moment op de renbaan waar hij een band krijgt met het oude renpaard Lean on Pete. Pete wordt zijn rots in de branding; zijn houvast in zijn uitzichtloze leventje.

Wanneer Charley geen andere oplossing ziet dan zijn tante op te zoeken en haar om hulp te vragen, besluit hij in een opwelling Lean on Pete mee te nemen op zijn reis. Het wordt een reis vol verdriet, hoop en liefde door het grimmige landschap van Amerika.

Uitzichtloos

En weer lukt Vlautin het om mij tot tranen toe te roeren. Het begint al met de beschrijving van het onrechtvaardige leven van Charley: een doodgoeie knul waar niemand om geeft. De wijze waarop hij zich laat uitbuiten op de renbaan, de wijze waarop hij zorgt voor Lean on Pete (terwijl hij zelf ook hulp kan gebruiken) is bewonderenswaardig. Dat geldt eigenlijk voor alle personages uit de boeken die ik van Vlautin gelezen heb: ze geven niet op en zeuren geen moment.

‘Del heeft een heleboel gemene dingen tegen me gezegd. Hij zei dat ik nergens goed voor was,…’ ‘Dat soort dingen zei hij de hele tijd. Dat vertel ik je allemaal omdat ik weet dat hij ook tegen jou wat dingen heeft gezegd. Maar je moet onthouden dat als hij over jou praatte dat hij dan gewoon liep te mopperen. Iedereen weet dat je een geweldig paard bent’.

De reis waarbij Charley op zoek gaat naar zijn tante is confronterend en uitputtend. Charley en Pete ontmoeten de meest uiteenlopende, levensechte personages. Er zijn goede mensen bij, maar ook slechte mensen waarbij het gevaarlijk is om bij te blijven. De reis vergt van hen beide veel.

Trouw blijven aan eigen principes

Charley is enorm eenzaam maar toont een ijzersterk karakter door bij zijn eigen normen en waarden te blijven. Hij steelt alleen om te leven en biedt daarbij nog figuurlijk én letterlijk zijn verontschuldigingen aan. De aanwezigheid van Pete maakt het verhaal meer dramatisch, want ook het leven van Pete is uitzichtloos te noemen. Hij werd uitgebuit door zijn baas die geld het allerbelangrijkste in zijn eigen uitzichtloze leven vond.

Eigenlijk draait het hele boek haast om de uitzichtloosheid van het bestaan. Vlautin heeft dit op haarscherpe, rauwe wijze tot een prachtig verhaal weten te brengen. Ik ben erg benieuwd naar de film, die uiteraard een regelrechte tranentrekker zal zijn.

1 thought on “Lean on Pete van Willy Vlautin