Persoonlijk

Reisverslag Guatemala

’s Avonds kwamen we aan in Guatemala-stad, waardoor de mooie kleuren nog niet had gezien. Guatemala is een kleurrijk land, niet alleen als het gaat om natuur, maar zeker als het gaat om kleding en cultuur. Het schijnt het meest fotogenieke land van Midden-Amerika te zijn, dat komt door de heldere en felle kleuren van de traditionele kleding die de bevolking draagt. Het landschap wordt gekenmerkt door vulkanen en het laagland door dichte jungles.

Antigua

We begonnen onze reis in Antigua. De oude koloniale hoofdstad in west Guatemala ligt in een dal en wordt omringd door de vulkanen Agua, Fuego en Acatenango. Deze vulkanen vormen een belangrijk deel van de geschiedenis van de stad. Na vulkaanuitbarstingen in 1773 en na een finale aardbeving werd Antigua volledig verwoest, waarna de hoofdstad is verplaatst.

Om 7.00 uur ’s ochtends ging onze wekker om te starten met een rondleiding die de hele ochtend in beslag zou nemen. Antigua doet doet sfeervol aan, met straatjes vol keien waar auto’s en ander gemotoriseerd verkeer slechts stapvoets kan rijden. Daarnaast kan je als toerist vele kerken, ruïnes en andere koloniale gebouwen bezoeken.

Om de echte sfeer van de stad te proeven hebben wij ’s middags op eigen houtje nog eens de stad verkend en een jade-fabriek hebben bezocht. Daarna hebben wij nog een tijd in op het centrale plein doorgebracht. Op dit plein gebeurt daadwerkelijk alles. De vele schaduwrijke bankjes zorgen voor rust en verkoeling en geven de toerist een kijkje in de dagelijkse bezigheden van de inwoners van Antigua. De lokale boekenmarkt werd druk bezocht en natuurlijk ook ik moest even alle boeken bekijken.

998580_10201791112768264_1140345672_n

Chichicastenango

De volgende ochtend gingen we alweer vroeg op pad om de markt in Chichicastenango te bezoeken. Een gekkenhuis! Door het hele centrum van het stad is er een grote markt verspreid die mensen uit de hele omgeving aantrekt. Niet alleen toeristische kraampjes, maar juist de lokale koopwaar is interessant en leuk om te bekijken. Net zoals alle andere markten zit er ook in deze markt geen structuur. Alles staat, loopt en zit door elkaar.

Toen we de markt hadden doorkruist, kwamen we een kerkje tegen. De Capilla del Calvario. Dit kerkje was rustiger dan de andere kerk en op ons gemak hebben we deze dan ook kunnen bekijken. Vervolgens hebben we op allerlei mogelijke manieren de markt overgestoken en hebben ons neergestreken in de schaduw op een van de trappen voor de kerk de Santo Tomas. Op de trappen zitten onder andere meisjes die bloemen verkopen. Bovenaan voor de ingang van de kerk stond een inheems gelovige met wierook te zwaaien om de gebeden kracht bij te zetten. Erg bijzonder om te zien, dit terwijl de binnenkant van de kerk op een andere manier bewonderenswaardig is. Het is natuurlijk niet zoals we in Europa kennen, maar echt primitief en oud.

554932_10201791097007870_795390530_n

Panjachel

Na wat tot rust te zijn gekomen, hebben we onze weg voortgezet richting Panjachel, een dorpje aan het kratermeer van Atitlán. De volgende dag hebben we een tocht over het kratermeer gemaakt en tenslotte aangemeerd bij het dorpje Santiago Atitlán, waar we starten met een bezoek aan Máximon. Máximon is een houten personage, compleet met sigaar en drank, waar gelovigen kaarsen neerzetten en sigaretten en rum offeren. Deze pop is in het bezit van een inheems broederschap die ervoor zorgt dat hij ieder jaar in het huis is van een van de leden wordt opgesteld.
Wat bijzonder om te zien dat een pop zoveel kan teweeg brengen! Hij wordt met liefde behandeld en krijgt ook daadwerkelijk met de meest grootste zorg een slokje rum toegediend. Nu maar hopen dat de gebeden gehoord zullen worden.

1176251_10151535977856433_56238837_n

Ook in Santiago Atitlán bezoeken we een lokale markt, dit keer is er geen kraampje te vinden met toeristische verkoopwaar zoals armbandjes, schilderijen en doeken. Dit is een markt met levende kippen, vlees en groenten. Met mijn schamele lengte van 1.75 meter kom ik voor mijn gevoel meters boven de lokale bevolking uit. Mijn vriend, die zeker minimaal een kop groter dan mij is, kan ik van mijlenver zien aankomen.

Geweldig om mee te maken, door het bezoeken van zo’n markt zie je pas goed hoe de lokale bevolking leeft en wat de grote verschillen zijn met de westerse wereld.

1150283_10151535978176433_2005056934_n

Monterrico

We gaan verder richting de westkust van Guatemala, waar we onze eerste vrije middag met open armen ontvangen. Het strand kenmerkt zicht door vulkanisch zwart zand en een woeste zee. Ik vind het prima en vermaak mij prima bij het zwembad (met uitkijk op de zee) met een boek en een lekkere cocktail.