Thriller

Harlan Coben – Zes jaar

Eigenlijk kan je wel zeggen dat Harlan Coben tot een van mijn favoriete auteurs behoort. Altijd geniet ik enorm van zijn vaste personages Myron Bolitar en zijn beste vriend Win. Gortdroge humor en sarcasme, ik houd ervan. Maar ook heeft Coben met thrillers als Niemand VertellenGeen tweede kans en Momentopname bewezen dat hij uitstekende stand-alone thrillers kan schrijven. Zes jaar is zijn nieuwe  boek waarin de lezers het zonder Myron en Win moeten stellen. Het blijkt wederom geen straf te zijn.

14854_516d2332dd2c7_14854

Harlan Coben – Zes jaar

Het boek Zes jaar gaat over echte, ongrijpbare, liefde. Jake Sanders heeft zes jaar geleden vol emotie toegekeken hoe zijn grote liefde Natalie met een ander, Todd, trouwde. Hij heeft met pijn in zijn hart haar beloofd met rust te laten. Dat Jake een man van zijn woord is blijkt maar weer. Hij is Natalie nooit helemaal vergeten, maar is verder gegaan met zijn leven. Inmiddels werkt Jake als professor aan de universiteit en wordt gewaardeerd door studenten en collegae. Wanneer hij op een overlijdensadvertentie van Todd stuit, besluit hij zijn belofte te breken en op zoek te gaan naar dé enige liefde van zijn leven.

Vol verbijstering komt Jake erachter dat ieder spoor doodloopt, alsof Natalie nooit bestaan heeft. Zelfs haar vermeende schoonfamilie blijkt niets af te weten van een Natalie en ook vroegere kennissen blijken zich niets meer te kunnen herinneren. Ze kunnen zich zelfs hem niet eens meer herinneren. Vol verbazing en wanhoop vervolgt Jake zijn zoektocht en al snel blijkt dat hij niet de enige is die op zoek is naar Natalie. Doelbewust volgt Jake zijn zoektocht, zonder enig risico uit de weg te gaan.

Wat ik van het boek vond

Het boek begint met een flashback en werpt zich vervolgens terug in de realiteit van Jake. En daar begint de actie. Geen enkel hoofdstuk laat Coben de kans onbenut om de lezer bij te laten komen van de gebeurtenissen. Jake is een typisch Coben personage. Vol humor en zonder greintje angst werpt hij zich op de zoektocht naar Natalie. De monologen van Jake bevatten gortdroge humor en sarcasme dat voor een extra schwung zorgt. Ook de andere personages zijn eigengereid en daardoor even boeiend als Jake.

De spanning in het verhaal stapelt zich op en het verhaal wordt steeds mysterieuzer. Verschillende gebeurtenissen hebben met elkaar te maken en vallen naarmate het boek vordert in een legpuzzel ineen. Het verhaal is uniek en goed uitgewerkt door de vlotte schrijfstijl dat mede door de boeiende personages de succesformule van Coben schijnt te zijn.

Waardering ****

4 thoughts on “Harlan Coben – Zes jaar

1. Bedankt voor de tip! Ik heb laatst voor het eerst een boek van hem gelezen, Genezing. Was zijn 2e boek en in het voorwoord waarschuwt hij direct dat het misschien niet zijn beste boek is maar dat hij toch hoopt dat je verder leest. Genezing vond ik zozo maar door dit voorwoord en jouw recensie ben ik wel nieuwsgierig naar de rest van zijn werk…

1. Ik zou wel de boeken van Myron in volgorde lezen, dat is het leukste. Als je van spanning en gortdroge humor en cynisme houdt, tovert zijn serie echt een glimlach op je gezicht! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden ;-)

2. Kun je mij de volgorde van de boeken van Harlan Coben aangeven. Ik heb al 4 boeken van hem maar merk dat je in volgorde moet lezen vooral de boeken met Myron Bolitar