Literatuur

Luz van Elsa Osorio

Luz is een jonge Argentijnse vrouw die op zoek is naar haar verleden en afkomst. Ze groeit op in een invloedrijke familie tijdens het Argentijnse dictatoriale regime in de jaren ’70. Haar opa is een hooggeplaatste generaal en wordt gevreesd door de Argentijnse bevolking. Ze voelt geen verbondenheid met haar familie en vermoed dat zij, net als vele andere kinderen in Argentinië, is weggehaald bij haar ouders die als politieke gevangenen onder het strenge Argentijnse regime van de aardbodem zijn verdwenen.  De zoektocht van Luz is een ware emotionele beproeving en beetje bij beetje legt zij een ware tragedie bloot.

Haar zoektocht begint bij de ‘Grootmoeders van de Plaza de Mayo’. Een beweging van grootmoeders die op zoek zijn naar hun vermiste kleinkinderen. Kinderen van politieke gevangen in Argentinië die door het dictatoriale bewind zijn gestolen. Met behulp van een grootmoeder komt zij erachter dat ze inderdaad een van de vermiste kinderen blijkt te zijn. Een kind dat onderdeel uitmaakt van een heel bijzonder en treurig verhaal.

Het boek begint met de ontmoeting met haar vader; het einde van haar zoektocht. Hem vertelt ze het verhaal van haar leven en neemt daarbij de lezers mee.

4de6e8a1d812b8.90412483

Het verhaal begint met haar vader Carlos en zijn grote liefde Liliane, over de tijden waarin zij samen een maatschappelijk doel nastreefden. Een doel dat hun levens uiteindelijk heeft verwoest.

We lezen het heldhaftige verhaal van Miriam, een oud-prostituee die met gevaar voor eigen leven Luz wilde redden uit de armen van haar vriend, de militair die bekend stond onder de naam ‘De Bruut’. We maken kennis met een zwakke man Eduardo en zijn eigenaardige vrouw Mariana die Luz hebben opgevoed. Alle personages hebben een rol gespeeld in het leven van Luz.  Goedbedoelde acties hebben desastreuze consequenties gehad. Werd er gehandeld uit gemeenschappelijk belang of eigenbelang? Het boek legt tragedie na tragedie bloot, waardoor je als lezer geconfronteerd wordt met de misdaden die zich in de jaren ’70 hebben afgespeeld.

Luz van Elsa Osorio

Elsa Osorio heeft met Luz een prachtige, trieste roman over andere tijden geschreven. Tijden waarin normen en waarden waren weggevaagd en eigenbelang voorop stond. Het is een roman over een verscheurd land, verscheurde families en kapotte levens. Ieder personage dat invloed heeft gehad op het leven van Luz vertelt een gedeelte van het verhaal. Hierdoor word je als lezer betrokken bij alle facetten van de tragedie en je meegesleept in de intriges, liefde, verdriet en wanhoop. De onzekerheid van De Bruut, de naïviteit van Mariana, de zwakheden van Eduardo, maar juist het grote verlies van alle Argentijnen die hun kinderen nooit weer zagen. Iets wat ook nog in deze tijden helaas  dagelijks gevoeld wordt.

Waardering *****

5 thoughts on “Luz van Elsa Osorio