Jeugdboek

Recensie – Secret Scouts en de verloren Leonardo

Als de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack een vreemde schets krijgen verandert hun doodgewone leven van de ene op de andere dag. Ze gaan op onderzoek uit omdat ze willen weten waar de schets precies vandaan komt. Dan blijkt dat ze
een groot geheim op het spoor zijn, waardoor ze in gevaarlijke situaties belanden. Ze stelen een oud manuscript in Parijs, spelen mee in een eeuwenoud sportspel en moeten ongezien met een lijk door Florence zien te komen. Er is geen tijd te verliezen. Met gevaar voor eigen leven zetten ze de zoektocht voort. Zullen ze achter de waarheid komen rond het grootste geheim ooit: ‘De Verloren Leonardo’?

SecretScouts_pluizer

Dennis Kind benaderde mij met de vraag of ik dit boek wilde recenseren. Een kinderboek recenseren, dat wist ik nog niet direct zeker. Er werd mij verzekerd dat dit boek ook voor volwassenen zeker vermakelijk zou zijn en dit kan ik beamen!

De zusjes Sophie en Lisa en de broertjes Jack en Tom ontdekken op een dag een geheime kamer in de studeerkamer van de vader van Sophie en Lisa. In deze kamer bevinden zich vreemde objecten, waaronder een boek van Leonardo da Vinci. Ze gaan op onderzoek uit en proberen uit te vogelen wat het vreemde object in de geheime kamer als doel heeft. Ze belanden in een groot avontuur wat hen leidt naar Provence  in 1475 en vormen daarmee een onmisbaar onderdeel van de geschiedenis.

SecretScouts en de Verloren Leonardo is een kinderboek en dit is zeker aan de schrijfstijl te merken. Ik had de neiging om de hoofdpersonen meer als volwassenen te beschouwen en dat moet je zeker niet doen bij dit boek. Het blijft een kinderboek en het is belangrijk dat je dit tijdens het lezen blijft onthouden. Sommige delen vond ik minder goed uitgewerkt, zo had ik graag iets meer spanning gewild op het eiland Povlegia.Daarnaast zou ik meer over Hans willen weten en had eigenlijk verwacht dat hij een meer prominente rol zou vervullen in het plot. Maar misschien volgt dit nog in deel 2?

Al met al is het een erg spannend en origineel boek. Het heeft iets weg van Da Vinci Code, gecombineerd met de kinderboeken De Vijf. Het zorgt bij de doelgroep voor de ontwikkeling van creativiteit en fantasie; twee eigenschappen waarvan ieder kind zou moeten genieten!

Waardering *** 1/2

1 thought on “Recensie – Secret Scouts en de verloren Leonardo