Roman

Myrthe van der Meer – PAAZ

Myrthe van der Meer heeft met Paaz een een psychiatrische roman neergezet. Alhoewel, het blijkt een tot het genre non-fictie te horen. Myrthe van der Meer is opgenomen op de paaz van een algemeen ziekenhuis, nadat zij na een burn-out in een diepe depressie terechtkwam. Zij verblijft maanden in het ziekenhuis en doet een, geanonimiseerd, boekje open over de psychiatrie in Nederland.

PAAZ-2D-rgb

Het verhaal gaat over Emma, een jonge vrouw die al jarenlang met een hevige depressie worstelt. Het is een uitzichtloze situatie en wanneer Emma uitspreekt dat zij een einde aan haar leven wil maken, het moment dat zij geen ‘nee, vandaag niet’  meer kan zeggen, wordt zij opgenomen op de paaz. Op een uitzonderlijke manier worden de gedachten vanuit een depressief personage beschreven. Herkenbaar hoe mensen uit de directe omgeving reageren op de ziekte van Emma en hoe goedbedoelde adviezen compleet de plank misslaan.

Emma beschrijft onder andere angst, vriendschap, argwaan en verwarring. Voor de afdeling, maar ook voor haar behandelaren en groepsgenoten. Zij leert zich in al de maanden dat zij op de paaz verblijft goed kennen. Blijkbaar is het niet ‘normaal’ om dood te willen, uit het leven te willen stappen en er gewoon niet meer te zijn.

In het boek worden de verhoudingen tussen patienten, verplegend personeel, psychiaters en pscyhologen realistisch beschreven. Dat de behandeling van Emma niet altijd vlekkenloos verloopt laat zien dat iedere patient, ieder mens, uniek is in zijn of haar bestaan en op iedere situatie anders kan reageren. Psychiatrie is mensenwerk, werk dat niet standaard is en juist daarom zo boeiend.

Waardering ****

1 thought on “Myrthe van der Meer – PAAZ