Thrillers

Mo Hayder – Rot

Dit is het derde boek dat ik van thrillerauteur Mo Hayder heb gelezen. De Vogelman en De behandeling zijn boeken waarvan mijn nekharen overeind gingen staan. Hoge verwachtingen had ik dus ook van Rot.

rot

Rot gaat over Sally en haar zus Zoë, die een niet al te sterke band hebben. Jarenlang hebben zij geen contact gehad, maar het lot brengt hun weer samen. Sally is een hardwerkende schoonmaakster die haar leven, na een vervelende scheiding, weer op de rit wil brengen. Met een puberdochter die voorheen een luxeleven gewend was, blijkt dit niet makkelijk te zijn. Zij komt in dienst bij David Goldrab, een rijke man die haar naast de schoonmaakwerkzaamheden extra administratieve taken aanbiedt tegen een riant salaris. Met alle financiële problemen in het achterhoofd  accepteert Sally de baan.

Al snel komt zij er echter achter dat dit geld verdiend is met de meest walgelijkste illegale porno en dat er mensen zijn die David Goldrab maar al te graag dood willen hebben. Verwikkeld in een moordzaak op Lorne Wood, een 16-jarig meisje, kruist Zoë, inspecteur bij de politie, het pad van David Galdrob en haar zus Sally.

Ik vond dat het boek moeilijk en traag op gang kwam. Halverwege het boek kwam er meer actie in. Ik hoopte op een spetterende ontknoping, maar het enige wat ik voelde was een anticlimax. De personages van Sally en Zoë vond ik goed uitgewerkt, maar eigenlijk had ik van de andere personages, zoals Ben en Steve, meer willen weten. Na het dichtslaan van het boek (figuurlijk) had ik een onbevredigend gevoel.
Het verhaal en zeker het plot voelde voor mij onvolledig en niet af.

Waardering **